Između svega i ničega

Potrošila sam malo bogatstvo na torte. Prvo sam naručila jednu za isporuku na adresu trošne kuće u kojoj klinka sada živi studentski život sa još četiri devojke. Uprkos tolikom broju devojaka (plus jedna dodatna u poseti tog vikenda), nisam mogla da računam da će neko biti kod kuće kad torta stigne pa sam pripremila plan sa jednom od cimerki. Sve su bile kod kuće, i klinka u WC-u, pa kad je izašla i videla ih kako sve stoje okupljene oko nečega što je iz daljine izgledalo kao mala vatrica, prišla je da vidi šta se dešava, i one su zapevale Happy Birthday i uhvatile par sekundi video kamerom koje mi je ona pokazala i ja bila vrlo zadovoljna da je plan tako lepo uspeo. Zatim je klinka došla kući da proslavi isti praznik, i ovu tortu je očekivala, ali kako su posete kratke, otišle smo bile zajedno da je pokupimo, samo je ona iz pristojnosti okrenula leđa da ne vidi celu transakciju. Otišle smo zatim dalje da obavimo još par stvari sa tortom u kutiji i kutijom sa tortom u kesi, i od par stvari jedna je uspela a druga propala, međutim dan je bio lep i mi vrlo dobro raspoložene, pa kad smo stigle kući i ja izvadila kutiju sa tortom iz kese (i ona opet okrenula leđa iz onog istog sentimenta opisanog prethodno), shvatila sam da se torta nakrivila, ne u kesi ili u kutiji već pola torte je krenulo bilo u jednom pravcu a ostatak se čvrsto držao kutije i osnove.

Torta je pre klizanja izgledala tako savršeno – bledožute boje nežnog krema, sa pravim ljubičastim cvetom dan-i-noć povrh, i tankim čokoladnim krasnopisom napisanom porukom Happy Birthday – da je klizanje samo dodalo malo karaktera tom savršenstvu prilično nestvarnom. Sada su se videli slojevi unutra, jedan bele pene, pa jedan još bleđe žute, zatim jedan tamnoljubičast od kupina i na kraju osnova biskvita od badema, belog sa ivicom blago oprljenom u pečenju na blagoj temperaturi. Tako intimno zagledanje torte je samo još više uvećalo čuđenje nad veštinom poslastičara. Smestila sam je u frižider sa nadom da će se malo učvrsnuti i ja uspeti da joj povratim nešto dostojanstva. Nije se učvrstila i ne znam otkud uopšte ideja da bi, torta od penušavih slojeva, ali sam uposlila nežne manevre i pogurala je malo nazad na postolje, što je išlo vrlo nevoljno, jer, shvatila sam, ovakve torte ne gube dostojanstvo, kao što se i ne učvršćuju – prosto se takvi pojmovi ne primenjuju na njih. Ona je i tako poluskliznuta izgledala kao minijaturno remekdelo. Svećice su bile rogobatni kič u poređenju, od parafina sumnjivog kvaliteta, i u toj fazi je brzina bila kritična, pa sam ih smestila oslonjene jedna na drugu, zapalila brzo i iznela tortu u dnevnu sobu pevajući Happy Birthday, u čemu mi se pridružio ostatak društva. Klinka je bila vrlo srećna, i torta zadovoljna obavljenim zadatkom, jer takva je vrsta torte bila u pitanju: profesionalna, sa penom od meda i kremom od šafrana, ostatak opisan prilično nevešto iznad.

Vikend se završio, klinka se vratila trošnoj kući i svojoj sobi u potkrovlju, i ja sam ostala u dnevnoj sobi visoko iznad ulice da razmišljam o tome kako neki susreti baš ostave utisak na nas, bez većeg truda sa one strane, naprotiv – sâmim prisustvom, kvalitetom i urođenim dostojanstvom, performansom i u nepovoljnim okolnostima. Prisećam se iznenada torti iz detinjstva. One su uvek bile za specijalne prilike, i mada su prilike već postojale i služile kao osnova za proces priprema i slavlje, istina o prilikama je da one dobiju na važnosti upravo zbog tih priprema i pažnje. Vidim jasno mamine vešte ruke i koncentraciju sa kojom dodaje završne finese torti. Magija nije izgubila ništa sa godinama. I ja sam se trudila da ne gledam i ne narušim tradiciju i pristojnost koje se duguju takvim važnim ritualima. I mada su ovi današnji poslastičari virtuozi u kompetitivnom polju Instagrama, sve je oduvek isto, sa te strane, tamo gde se magija stvara. Sa ove, mnogo toga je izgubljeno. Ono što ljudi izgleda retko razumeju je da se nikada ne može sve izgubiti; sve je jednaka mera kao i ništa, koje je jednako nemoguće jer se uvek nešto gubi. Šta stane između tih krajnosti koje su jedno te isto i uopšte ne postoje? Previše.

Ostavite odgovor

