Nekoliko subota unazad

Crema Coffee Co. ima tri lokacije u gradu; ja poznajem samo jednu, na Danforth-u. Danforth Avenija je duga ulica, nastavak Bloor ulice, na istoku i sa druge strane mosta preko minijaturnog Dona, koji je naša reka. Kad sam objasnila bila klinki jednom da Rusija ima Don, i da mi u Torontu imamo Don, ona me je pogledala šokirana – mi imamo reku? Iako je bila više puta u dolini Dona, kojom prolazi i autoput, uopšte nije zabeležila bila da je dolinu stvorila reka Don. Najviše zato što Don, ovaj naš, nije više od potoka. Iako nije nikada bila u Rusiji, a nisam ni ja, očekuje da je sve u Rusiji veliko, pa kad je zamislila skalu poređenja između dve reke, nasmejala se i prevrnula očima – opet preuveličavaju. Ona je odrasla usred marketinga kao glavne kutlurne sile vremena, i jasno joj je da treba uvek gledati mimo, šire i kroz prezentacije da bi se video makar obris istine, iako ne uspeva uvek.

Dakle, Danfort je ulica na istočnoj strani doline Dona, i poznata je kao grčki kraj. Grčki deo pokriva svega nekoliko blokova, a ulica je jako duga, ali svi u gradu poznaju Danforth po grčkim restoranima, baštama u kojima je vrlo prijatno sedeti letnjim danima, i živosti na ulici. U tom popularnom kraju je i Crema kafe. Bila sam više puta. Prave odličan latte, prostor nije širok i pult uzima dobar deo, ali postoji mali prijatni deo sa par stolova ispred, kraj izloga, i puno veći pozadi sa prijatnim ambijentom. I oni imaju minijaturnu baštu ispred a otvore i izlog kad je vreme lepo, pa se može gledati svet kako prolazi. Što je veliko zadovoljstvo svuda u svetu; ljudi su uvek dobar entertainment, i uglavnom jedini koji okupira naše vreme, bilo da o njima čitamo, gledamo filmove i serijale, ili ih gledamo kako prolaze ulicom. Da i drugi ljudi gledaju u nas je pomalo utešno, pomalo nije, međutim niko od nas nema kud drugo: niko nije reka, ali svi smo deo toka.

Te subote sam se našla bila dosta rano u kafeu; Kerol i ja smo ugovorile susret za 10. Ona je moja mušterija još iz vremena kad sam vodila malu radnju na Yonge Street-u. Skoro 15 godina je prošlo od tada, ali ona je verna mušterija. Mimo nje, imam još par njih iz tog vremena. Odnos između mene i mojih mušterija je dosta jednostavan: ja pokušavam da održim moj deo na profesionalnom nivou – narudžbine pošaljemo u roku od 24-48 sati, uvek odgovorim na sve upite, i sve funkcioniše vrlo efikasno – ali ne sumnjam da one znaju da je ovaj ‘biznis’ minijaturan i jedva da se može tako zvati. Međutim, ovaj odnos ima svoj život, i ja sam zahvalna za njihove narudžbine a naročito da im se dopada to što im pristigne, i tako sve funkcioniše, za sada.

Kerol je postala više od mušterije na sopstvenu inicijativu. Ja imam malo prijatelja, i oni koji to jesu su to postali, i opstali, najvećom merom kroz svoj trud. Moj tok kroz život liči na reku, ili tek potočić, u smislu da sledim silu koju ne razumem i ne znam joj ime. Kao i svako, pretpostavljam. I nije da se ne trudim, naprotiv, jako puno truda ide u neke od mojih aktivnosti, ali moj najprirodniji modus kretanja je tok. I on predstavlja kombinaciju svesnog i nesvesnog, rekla bih, iako ima i elemenata loših navika, pomerenog osećaja za vreme, i nejednake distribucije između misaonog i delatnog. Sve to na stranu, Kerol i ja ne bi izgledale kao dobra kombinacija na prvi pogled, ali ona je videla bila nešto što joj se dopalo unazad na početku našeg prijateljstva izmešanog sa profesionalnim odnosom, i evo nas mnogo godina kasnije gde se par puta godišnje sretnemo za večeru, ili doručak u kafeu, i provedemo sat-dva u priči.

Ona je neobična osoba. Dijabetičar tokom većeg dela svog odraslog života, vrlo je disciplinovana. U poslu je posvećena i profesionalna; obrazuje se dodatno gde misli da joj može biti od koristi i da bi bila efikasnija u svom poslu. Organizuje bar jednom godišnje avanturu za žensku grupu koja uključuje kampovanje, kajakarenje, i boravak u kanadskoj divljini. Na jesen okupi društvo i razmene priče, pokažu fotografije, i ispričaju šta planiraju za sledeću godinu. Grupa je raznovrsna, i fascinantna, Amazonke što se mene tiče iako na izgled sasvim obične žene, godina od 30 do 60+. Posle svakog uspeha gledaju u sve veće prepreke i izazove. Nije neobično da su sve uspešne i u profesionalnom smislu. Inspirativna grupa u svakom pogledu, iako mene avanture te vrste ne privlače.

Kod poslednjeg susreta pre nekoliko nedelja, Kerol je pomenula posle nekog vremena da ima problema sa zdravljem. Uočila sam bila da izgleda puno mršavija. Otkrili su slučajem izvesnu masu u njenom stomaku i uprkos raznim testovima ne znaju šta je. Ima zakazanu operaciju za početak maja. Ona ne bi htela da pokaže strah, ali ono što se jasno vidi je da je strah prisutan, i odlučnost, odmerenost u pristupu životu kao i divljim rekama Ontarija i šire Kanade. Život nije reka Don, sigurno ne ova naša. Ona se pripremila koliko može za to što dolazi; ostatak nije do nje.

Bila sam uzdrmana tim susretom, i dok sam hodala ka drugim planovima svoje subote, ulica nije više izgledala kao prijatna scena razbibrige. Najviše je bilo poštovanja prema njoj i njenom stavu, ali tužna vest je težak teret i uvek neočekivana. Pomislila sam bila s vremena na vreme na nju od tada. Juče popodne sam dobila tekst poruku: Ovo je Viktorija, Kerolina ćerka, bio je početak poruke. Htela sam da pošaljem svima vest da je operacija bila uspešna. Hvala vam za podršku i dobre želje. Gledala sam dugo u kratku poruku, preplavljena emocijama. Ne pamtim kad sam dobila lepšu vest. Kao i kod tužne vesti pre toga, ni sa dobrom nema velikog izliva reči. Sve emocije se presele u unutrašnjost organizma, i tu ćute skupa; toplo je, prisno, i veličine su u pravim razmerama. Sve je dobro za sada, prođe šapat kroz to unutrašnje pleme, i svi razumeju.

Ostavite odgovor

