Prijatno veče sa ružnim ukusom

Nakon što sam postavila entuzijastične tekstove od prošle nedelje na ‘veliki blog’, entuzijazam je iskopnio brzo. Puno priče, naročito glasne priče, uvek ima takav efekat. Ne volim buku, a kad je ja sama pravim, što su poluzvanična istupanja na tom blogu (b92), uvek zaglavim u procepu između sumnje u sopstvenu autentičnost i snažnog poriva da ćutim.

U nedelju uveče pojavila se bila prilika kad sam zaista trebala da odćutim. Naš tim se okupio bio za večeru sa benefaktorom koga su Noel i T upoznali dugo pre mene. Oni sa njim imaju odnos koji njemu puno više leži. Kao i većina benefaktora, on ima najveće koristi u celoj stvari. Bez obaveze, ili finansijskog ulaganja, on platonski podržava ambicije inteligentnog para, sada sam se i ja pridružila i dopadam mu se; javi se kad je u gradu i ima par sati da potroši do polaska, što nas uvek okupi, i svi uživamo u inteligentnom i šarmantnom društvu. N i T rade na aparatu koji bi njemu mogao biti od koristi, i oni se nadaju da će to biti početak i njegove konkretnije podrške  za naš projekat. Benefaktor ni rečju ne pominje tu mogućnost, ali nesebično deli savete, i nešto od svog iskustva u situacijama koje imaju manje ili više sličnosti sa temama koje se nas dotiču.

Lekar specijalista, benefaktor je pun uspeha i dobrog humora. Obrazovan je u širokim sferama profesije i kulture, što je opšta pojava za profesionalce ovde. Oni su posebna kasta, pravi meritokrate, koji su do uspeha došli teškim trudom i izgradili profesije kroz neprekidni razvoj, što su sve kvaliteti koje cenim; i ja i celi svet. S vremena na vreme njegov humor povuče ka seksu. To nisam očekivala. Nije usmeren ka Noel ili meni, već je deo diskusije o mogućim razvojnim putevima biznisa, koji je još uvek samo koncept. Jednom, pa još jednom, pa opet… Nemoguće je za muškarce da shvate oblike neprijatnosti koje postoje u ženskom iskustvu, i još ih je manje moguće opisati. Nekad ih je teško i videti, ili se mi same potrudimo da ih ne prepoznamo. Zar i ti, benefaktore? Jedini oblak na njegovom nebu je predstojeća starost, ali dobro izgleda i sa tako dobrim smislom za humor poživeće u duboku starost, nema sumnje.

Veče je uglavnom bilo prijatno, sa razgovorom širokog zamaha. Noel je pokušavala da odvuče na profesionalnu stranu, ali benefaktor se tako dobro zabavljao. U jednom trenutku je za večerom pomenuo da planira da ide na Tour de France ove godine. To će mu biti prvi put i čuo je da je to iskustvo koje se ne sme propustiti bar jednom u životu. Jedino ga brine sigurnost sa situacijom u Evropi. ‘Radi se o napadu na naše slobode,’ rekao je. To je bilo elegantno rečeno, i dobro je zvučalo. Složila sam se. ‘Sloboda u Evropi je tako teško stečena i ona je njena najveća vrednost,’ dodala sam. Utom je Noel preko puta stola upala: ‘U ime svih sa mojim imenom, ja se izvinjavam!’ Pogledala sam ka njoj šokirana, pretpostavljam i drugi. U jednom kratkom trenutku sam postala svesna činjenice, a rekla bih i ostatak društva, da sam jedina bela osoba u grupi. Noel je mešavina Nemice i Egipćanina, i nosi tipično arapsko prezime; T je kombinacija Grka i Filipinke, benefaktor je Kinez. Svi troje imaju više obrazovanje od mene, ja sam jedina imigrant, i siromašnija finansijski. Ali to su prosto okolnosti. Noel se smešila ali bilo je očigledno da misli to što je rekla. Moja reakcija je bila kombinacija postiđenosti zbog nedostatka takta, i neverice da ona to zaista oseća. ‘Nije moguće, Noel,’ rekla sam. Ona se samo nasmešila još šire i klimnula glavom. Bilo mi je jako neprijatno, ali je čuđenje bilo veće. ‘U jeku ratova u Jugoslaviji, Srbi su bili optuženi za užasne zločine,’ pokušala sam da dam primer,’i bilo je zločina na sve strane. Kako bih ja mogla da budem kriva za bilo šta od toga?’ Ona se i dalje smešila na isti način, ne vrlo zainteresovana za moju priču. Možda nije znala gde je Srbija, a za Jugoslaviju nije nikad ni čula.

Razgovor je nastavio dalje istom lakoćom. Ja sam se oporavljala nakon svoje neopreznosti u socijalnom okruženju. Pokušala sam da zamislim zašto se Noel tako oseća. Ali ja imam iskustvo balkanskih ratova iza sebe, koji su bili puno bliži srcu nego što bi ova trenutna gadost mogla da bude njoj. I mada se nisam osećala krivom, niti bih ikada mogla da zamislim nekoga ko bi, osećala sam bila stid. Osećam ga i danas, ali ne bih tada nikome rekla o tome. Tragedije ne ostavljaju mesta za sitne moralnosti te vrste. Niti mislim da je ovo što se dešava Evropi napad na njene slobode. Naprotiv, upravo su slobode u Evropi te koje omogućavaju sve napade. A same ubice su veliki ljubitelji slobode. Ako im nešto nije po volji, mogu da biraju da li će šutnuti roba ili ženu izjutra a do večeri pretvoriti grad u prašinu i pepeo.

Prijatno veče sa ružnim ukusom je došlo kraju. Benefaktor je otišao na aerodrom vrlo zadovoljan vikendom u našem gradu; nas troje smo još malo sedeli u hotelskom lobiju, prebirali po utiscima. Napolju je padao sneg. Noel je najteže primila realizaciju da nam benefaktor bez ikakve sumnje želi dobro, ali da su ovakvi susreti kada vrca idejama dobročiniteljski maksimum njegovog angažovanja. Ona najviše radi na celom projektu, i to je razumljivo. T i ja smo je tešili, i izgledalo je da smo uspeli bar malo da joj popravimo raspoloženje. Odvezli su me kući, i složili smo se da ćemo nastaviti sa svime kako smo i mislili, i da ćemo naći pravi put.

Od tada je Noel malo poludela i smišlja nove ideje. Razumem je. Pritisak i brige naprave od nas budale, ili tužne primere neravnoteže. Ali prebrodiće. Ja sam odustala od ideje da joj se izvinim za reči koje su izazvale reakciju za stolom te večeri. Benefaktor ih je prvi izgovorio, ali njega niko ne može da okrivi ni za šta, takva su pravila igre kad si benefaktor. U međuvremenu sam shvatila da je njena reakcija u stvari tipična za ovo vreme, i ovaj deo sveta – sve je o meni. Aproprijacija kulture i pripadnost kulturi. Reke krvi će teći, i niko ništa neće smeti da kaže. Gore je uvrediti nečija osećanja kulture nego ubiti gomile ljudi. Ali jeste ružno povrediti ljude, na bilo kom nivou. To se ne sme raditi. Jedino što bi taj zakon morao biti strog i van malog kruga okupljenim za stolom jedne večere. Zakon koji zaustavi ljude nakon izgovorene reči je pravi zakon. Sve ostalo je prekasno.

Ostavite odgovor

