Svet pun vrlina

Sećam se dobar broj godina unazad kad sam naišla prvi put na akronim TGIF. Trebala sam bila da znam šta znači, ali nisam. Odnosno, nemoguće je da nisam čula bila prethodno, ali sam ga odmah zaboravila. Moj raspored tih godina je bio drugačiji, i dolazak petka nije značio početak kratkog predaha kao za većinu zaposlenih. To je sigurno bio najveći razlog. Ali nije bilo prvi put da mi svakonevni izraz iz žargona, ili kulturna referenca promakne -dešava mi se oduvek. Ja to ne uzimam kao znak posebnog neuklapanja, možda je nepažnja u pitanju, kod stvari koje mi nisu naročito važne, ali pretpostavljam da malo otpora leži i u tome da mi se uniformnost ne dopada, ni kod govora ni kod drugih stvari. Ali svaki izraz duha obraduje. Danas me dolazak petka raduje. Nije to velika radost, ali je dovoljna da ilustruje kako se od svakoga može napraviti običan vojnik svakodnevice.

Svako pokušava da pronađe svoje mesto. To je paradoks krajnje neobičan. Mi smo društvena bića, rođena i odgojena u okviru porodica većih ili manjih, u naseobinama punim drugih ljudi, i svako iznova pokušava da izmisli novu priču. Bar jednako toliko dugo, ljudi oko nas pokušavaju da nas kontrolišu. I otpor i kontrola imaju svoje razloge, dobar broj među njima zvuči validno, i to je materija i polaritet koji će trajati sve dok je nas, bez ikakve sumnje. Odnosno, mi nećemo trajati dugo, ali nova deca dolaze pa kontinuitet opstaje bez većeg truda naizgled. Kako kontrolori nauče da budu kontrolori a oni drugi optadnici ili nevoljni mučenici je dosta mutno, iako objašnjenjâ ne fali.

Pre neki dan sam slučajem naišla na jedan pokušaj građenja kontrole, jedne od njih realno bezbroj, i to je bilo izuzetno neobično. Tekst koji sam čitala je imao džingoistični naslov, što me normalno odbija, ali na tom sajtu sam čitala jako dobre eseje i mišljenja prethodno, i mislila sam da i ovaj verovatno zaslužuje pažnju. Osim toga, radilo se o nauci i to je skoro uvek zanimljivo štivo. Ovog puta tema je bila o tome da li smo predodređeni da budemo rasisti. Neuroscience ukazuje da jesmo, je bila postavka članka. Naime, razni testovi iz psihologije i merenja aktivnosti različitih neurona i regija u mozgu pokazuju da svi ljudi reaguju pozitivnije, bolje i milosrdnije prema ljudima iz svoje rasne grupe nego prema pripadnicima druge grupe. Ali to nije rasizam, zaustavila sam se ubrzo nakon početka. Alarming, disturbing, su bili tipovi izraza na početku svakog pasusa, autor u iskrenom stanju gnušanja. Ni u jednom trenutku nije bilo pomenuto da, na primer, naklonost i ‘lojalnost’ prema sopstvenoj grupi ima vrlo uske veze sa preživljavanjem. Čak je elementarna stvar. Ako se već ubijamo od truda, da je to za dobro našeg potomstva ili plemena je sasvim u okviru evolucije, zar ne? To nekome može da se ne sviđa, ali nije protivzakonito, ni nasilno, niti ugrožava bilo koga, sve dok ima dovoljno resursa. Bar je tako po slovu evolucije. Da ljudi redovno čine daleko gore stvari nego što je neophodno za evoluciju nije pitanje rasizma ni drugih podeljenosti i netrpeljivosti. Ljudski motivi su retko kada daleko od onoga što žele. Da od toga naprave neophodnost je tek mali korak za ovako inventivnu vrstu. No, to je druga tema.

Članak je bio fascinantan po sasvim drugom osnovu. Tj. bio je vrlo jasna demonstracija želje i neprezanja u guranju ka tom cilju, motiv vidljiv kao obelisk, ali i taj nespretni pokušaj kontrole je nju samo jasnije istakao. Čudna su ovo vremena, bez ikakve sumnje. Meni se ne dopadaju. Nisam ovakav svet zamišljala. Kao i svako, pokušavam da se utešim pozitivnim stranama, čašom vina, dobrom knjigom. Samo povremeno nađem snage za ironiju. To je išlo puno lakše ranije, ali nisam više tako probirljiva.

Zamisli svet u kome svi govore uglas, a ništa se ne čuje. Kako efektivno ućutkati ljude? Učini da se osećaju kao loši ljudi ako kažu šta misle. Vrli novi svet. A  nepravde opstaju.

2 thoughts on “Svet pun vrlina

Ostavite odgovor

