Nota Bene

Imala sam divno veče. I ne želim da se završi.

Klinka i ja smo išle na balet. Kupila sam bila karte jutros u 11, kad otvore prodaju za ‘rush’. U odnosu na prošlu godinu karte su 50% skuplje. Razumem da su ove produkcije zaista skupe, jesu, nesumnjivo, anahrono, neverovatno, ne da su skupe već da je svet koji stoji iza njih još uvek prisutan sa svojim kvalitetom koji se ne može falsifikovati. Trud, talenat, odricanje, ulaganje, posvećenost, drama… ništa od toga se ne vidi u svakodnevici. Ne znači da ih nema, ali nisu umetnost. Što znači da su na pogrešnoj obali. Pominjem kombinaciju iznenađenja i razočarenja o poskupljenju jeftinih karata koje nisu jeftine zato što je kultura kao elitna kategorija povremena misao koja me naljuti, a najviše razočara. Razumem da je u izvesnoj meri kultura jednaka kupovini elitnih artikla odeće ili slične robe – uživanje dolazi delom zbog pripadanja izabranom društvu. Da ja to u suštini ne razumem nema veze sa razlozima, istorijom ili samim postojanjem takvih fenomena. Uostalom, spoznaje koje me opsedaju poslednjih meseci se najviše nose sa mojim sopstvenim promašajima i pogrešnim razumevanjem svega, od ljudske prirode do… nečeg drugog jednako fundamentalnog.

Uprkos takvim preprekama, imala sam divno veče. Prekrasno. Balet je bio izuzetan. Jedan od najlepših koji sam ikada videla. Svaki pokret u koreografiji pažljivo izmeren, i proživljen. Elastična mlada tela ilustruju emocije puno starije od sebe, a memorija živi u njima; dâju gracioznost ružnom, personifikuju radost – i znaju, apsolutno znaju kao što svako zna pravu stvar. Bitna stvar kad je u pitanju prava stvar je da ona nikada nije savršena, i može joj se zameriti ovo ili ono, i to naravno nema nikakve veze sa njom već sa ljudima koji su naišli na pravu stvar i upropastiće je jer ne znaju bolje, a uglavnom znaju gore, ali svest i prepoznavanje prave stvari – to nikad ne promakne. Postoji u svima nama frekvencija koja će je prepoznati. Zatim dođe prekasno – ali sada mi se ne priča o tome. Ne zanima me, ni kao koncept, ni kao istorija; sadašnjost je moje piće.

Nakon predstave klinka pravi dogovore sa društvom za susret i stvari se otežu. Sedimo na klupici u foajeu. Zgrada je apsolutno prekrasna, i foaje i dvorana. Dok sam u njenom enterijeru potpuno razumem da su ovakve stvari skupe. Nerazumevanje se rađa u krilu koje drži ključeve mojih dana, onih drugih, običnih. Rešimo da pređemo ulicu i odemo na piće u ‘Nota Bene’. Restoran je na dobroj lokaciji za publiku pre i nakon opere i baleta. Večeras je dosta prazno, ali stvar je u tome da nikada nije puno. Blagi puls urbane večeri ovde održi generalnu probu, i svrati posle predstave. Prvi put sam došla sama, posle toga sa njom, uvek posle baleta. Sve skupa ne više od četiri-pet puta, ali jako volimo ovo mesto, njegov ukus slojevitog zadovoljstva. Naručile smo koktele. Tekst poruke povremeno prekinu konverzaciju, koja se topi kao kristali karamelisanog šećera, dezertna deskripcija se čini najbližom. ‘Sedim za barom sa mojom mamom’, kuca poruku prijateljima i smeje se dok zamišlja kako to njima zvuči neobično. Napunila je 19 godina pre par nedelja i sada može i zvanično da naruči piće. Neodlučna je u odraslom svetu, ali razumem iznenada da će biti u redu. Opuštena je, i srećna, baš kao i ja. Priča o probranim trenucima koje je prizvalo ovako lepo veče, i oni teku. Ovo je moje mesto, kažem iznenada. Jeste, slaže se. Ima pravi ritam, moje mesto, i ona ga jasno čuje. Drago mi je zbog toga, i njoj. Moguće je da sam u prethodnim vremenima imala i druga mesta, ali njih više nema, ili ih ne pamtim, možda su daleko. Ovo mesto nije; ono je tu, u gradu koji još uvek probudi u meni radost, tu finu kakofoniju plazme. Krećemo, ona na susret s društvom, ja kući, da produžim noć ovim rečima, ili slušam muziku, možda pogledam omiljeni film, ili samo zatvorim oči. I sve je tu.

3 thoughts on “Nota Bene

  1. Povratni ping: Nota Bene | milanioliva/ olivera kovacevic jankovic

Ostavite odgovor

