Filth

‘La Salumeria’ na Yonge Street-u u našem kraju je Aladinova pećina za sladokusce. Krcata maslinovim uljem, balsamikom, keksima, orasima, čokoladama, sirevima, pršutima… i svega ima bar 50-100 vrsta, od poda do plafona, i na policama po sredini radnje, a oko Božića vise i sa plafona Panetone kutije sa motivima starinskim ili čokoladnim. Kad  smo mi počele da dolazimo, klinka još vrlo mala, La Salumeria je već bila dobro poznata, bar u kraju. Zatim je Karlo pre deset godina kupio od Rite i Ernesta, i nastavio na potpuno isti način, koliko se to moglo videti sa ove strane polica i izložbenog frižidera. Frižider je isto natrpan da se jedva vide glave iznad pa se svi malo naginjemo i gledamo kroz retke otvore ili staklo, i oni koji nas poslužuju, i mi koji kupujemo. Za mene, koja ne trpim natrpanost robe u drugim prodavnicama do mere blage fobije, ovo je apsolutni Raj. Spolja neupadljiv, jedva stoji natpis nad ulazom. Ja otvorim vrata, uđem unutra i zalije me sreća među paketićima dobrog života iz Italije i sličnih lepih mesta. Ali svakog puta, bez izuzetka.Da me jednog dana neko tu ostavi samu, ne znam s kog kraja bih počela. Ne bih puno toga probala, ali bih sve dodirnula, pročitala ko je od čega napravio tako dobru stvar, vratila nazad, a zatim bih napravila sebi dobar sendvič. Na 15 minuta hoda odavde uvek čeka jedno lepo putovanje.

U subotu sam otišla po pakovanje narendanog grano padana sira za pastu. Kad sam prišla da platim, zaustavile su me čokolade izložene u nizovima. ‘Sačekajte‘, rekla sam ljubaznoj Karlovoj asistentkinji. Ona slična stanja viđa svakodnevno i nije me požurivala. Tako sam prisustvovala jednoj sceni između Karla i sledeće mušterije. Mušteriju sam videla u prolazu – čovek od oko 85 godina, oniži, zdepast, lice grubi reljef dugog života. Ne bi mi odvukao bio pažnju od čokolada da me nije prvo iznenadio njegov glas – samouveren, zvučan, krenuo je bio da naručuje hladne nareske, sireve, masline, i traži Karlov savet, a sve to za nedelju veče i okupljanje oko Super Bowl happening-a. Super Bowl je najveći događaj godine ili bar zime za dobar broj muškog življa u ovom delu sveta, a okuplja i žensko društvo, kako sam čula. Nije izgledao kao neko ko bi pravio od toga veliku feštu, ali šta ja znam o tradicijama. Međutim, reč po reč, pršut po pršut, sir pa masline, razgovor je narudžbinu skrenuo drugim stazama. Mušterija je objasnio Karlu da on ovo čini domaćinu sutrašnje gozbe, koji je neki važni policajac (promakao mi je koji), na šta je Karlo trgovački rekao nešto pozitivno. Zatim je mušterija objasnio kako on voli da čini ljudima koji i njemu čine. Karlo je pitao u koje doba bi želeo da sve bude spremno sledećeg dana. Mušterija je odlučio oko 5. Zatim je pitao Karla ko im je napravio majice koje nose on i njegova asistentkinja (crvene, sa imenom radnje na prednjoj strani). Karlo je nemarno objasnio da im je to uradio jedan klinac, drugar njegovog sina i… – ‘Pitam zato što je to moj biznis,’ presekao je mušterija. Nastao je mali tajac, jedva od par udisaja, i ja sam izašla na ulicu, u ruci čokolada i paketić sira.

Ne znam kako se Karlo izvukao iz tog svežeg gnojiva, ali on je u biznisu dugo pa mu je koža zadebljala na pravim mestima nesumnjivo, Ali mušterija… Zamisli – mrmljala poluglasno da bih dala sebi malo oduška  – on celog jednog dugog života gura, pritiska, ganja, kinji da bi zaradio još malo, pa još malo… Ništa drugo i ne zna. Nikada ne bi pomislio da postoji išta drugo vredno poznavanja. Kao uspešan biznismen, on je svetski čovek – gde god da krene, primiće ga s poštovanjem, nakloniti se i tražiti milost njegovog dolara, iskustva, sjaja. I on neće ništa dati za džabe, ili iz zadovoljstva, ili zato što treba platiti, jer to je za amatere i budale. Pun krug savitljive zmije, kojoj je početak dostojan kraja i svaki kraj jedan novi početak istog dobrog klizavog kruga.

Na poslu već nedeljama istražujem izvesne materijale, naročito njihovo poreklo. Projekat na kome ću raditi zahteva da hemikaliije nisu prerađevine ulja soje ili palme. O tom delu industrije sam znala ponešto, sada naučila puno više, naročito da je praktično nemoguće naći to što moj klijent zahteva. Da je ovo samo jedna mala igra je jasno svima – oni već imaju na tržištu gomilu proizvoda koji ne samo da potiču iz tih izvora već ih i imena odaju, ali do kompromisa je još dug put. U ovoj fazi, oni imaju svoju marketinšku filozofiju, naša firma je na usluzi i ceo proces mog posla ne naplaćuje – ne još. Ako stvari ne idu kako treba, dobar deo krivice će leći meni, a ako sve bude išlo uspešno, sledeća faza će stvoriti toliko problema da ako uopšte bude profita bićemo srećni. Tako bar idu priče koje obično slušamo. Ali to su sve normalna savremena poslovanja.

Jako je ispalo zanimljivo to sa istraživanjem i učenjem. Ekološki-katastrofalno zanimljivo. I dalje ne vidim više od vrha titanskog ledenog grebena, ali obrisi se nacrtaju i sami. Osim toga, principi su vrlo jednostavni, poput zakona fizike koje svi znaju i bez dana škole. Potražnja će uvek rezultirati ponudom. To je staro koliko i svet, ma starije od sveta! Ko god je bio ovde pre nas, prvo je stvorio taj osnovni princip, pa je zatim uzeo komad gline, umazao se kao početnik i zbrljao ostatak. Danas, stvoriti potražnju je najdelikatniji izraz genija. Genijalnost, kreativnost, zeitgeist, su apstrakcije koje naročito dobro zvuče kao izvori zavisti kod onih koji ih nemaju. Stvoriti potražnju, novi ugao u starom dvorištu, otvoriti rupu kroz koju će granuti svetlost zlatnog obilja i slave… korupcija ljudskog duha nije nikad vrlo imaginativna i kad se ljudi potrude da joj nađu novo odelo. Sve što je zaista potrebno je samo dobra šminka. Gle ironije, ja pravim šminku. Kao insider, mogu jedino da kažem da šminka ne mora da bude dobra. Ništa ne mora da bude dobro, jedino da dobro zvuči. To je dobra strana apstrakcija – one nisu realne.

Postoji i loša strana. Zato smo svi mi ovde, na mestima loših strana čekamo sledeći dan. Svrha potražnje je da se udavi u ponudi, zapliva kao moćna flotila pred kojom se široka mora ulivaju u sve veća i veća… Ali – ponuda je sve samo ne apstraktna. Prljava suprotnost čistoj apstrakciji.

Svakog dana se u mojoj industriji neko pojavi sa briljantnom idejom – ‘nisam mogla da nađem šminku koja meni dogovara’ – je briljantan tip žena, ili  – ‘ja sam genijalni make-up artiste koji je šminkao XYZ’ – je briljantan tip gej muškarca. Jedino što se može meriti sa takvom genijalnošću je želja za ličnom fontanom zlata i 15 minuta slave (ovo drugo obično tajna želja, pokrivena koliko i tipična pop zvezda). Iz podjednako mađionačarskog šešira iskaču investitori tzv. vulture kapitalisti, koji će te šljašteće ambicije i besprekorne talente finansirati. Tako firme u kakvoj ja radim, prave fabrike snova, niču kao pečurke širom sveta – protivteža potražnji u univerzalnom ekvilibrijumu. I kad takvi genijalni tipovi dođu kod nas, oni imaju i filozofiju i biznis plan, i još nešto – viziju. Na vratima ih sačekaju tipovi slični njima,samo malo niži u veličini duha naročito vizije, ali koji razumeju njihov jezik. I oni sednu zajedno da razrade strategiju, i pronađu najjeftiniiju opciju. Sledeći korak je projekat koji će osvanuti na mom desku.

Sve do te faze je i dalje apstrakcija. Tu, na mom desku, i sličnim njemu, stvari se promene. Dok besomučna samoživost i pohlepa caruju ljudskim psihama manje ili više genijalnim, ovo što ja radim, i bezbrojne hiljade i milioni u sličnim ili različitim industrijama, je tačka gde se ponuda zakotrlja i transformiše u lavinu posledica. Jer ja koristim materijale stvorene od ove planete. Neko drugi ih je posejao, negovao, zaprašivao, sekao, ispirao, ekstrahovao, procesovao, pakovao, slao, prihvatao, doneo i ostavio na mom desku. I kad ja završim sa njima, drugi ljudi će naručiti velika pakovanja i založiti velike kotlove, i naručiti pedeset hiljada plastičnih bočica kojima će trebati pedeset hiljada kartonskih kutijica, i kad se sve lepo upakuje preneti povrh nebrojenih kotrljajućih točkova do blistavih prodavnica u kojima će one stajati gusto poređane sa kutijicama sličnim sebi, i u kojima će – ako smo ih mi proizveli – stajati podjednako isti proizvodi, a nad njima svetliti slični posteri napućenih mladih žena u stanju erotizovane nirvane. Neki od onih genijalaca s početka će nakupiti dovoljno zlatnog praha da se njime zatrpaju, neki će kupiti privatna ostrva, a neki će nestati tragom nove ideje, dok će kutijice i u njima bočice nastaviti da stoje, na tim policama, nekim drugim, i ako ikada nešto zaživi u plastici, možda gajiti nadu da će se pojaviti žena koju će baš one učiniti srećnom. Jer to je mantra kojom se ogrnuo svet, da mu ne bude hladno, jer mora da je strašno usamljeno i hladno u ovako velikom svemiru biti na toploj planeti punoj svetla, i uništavati, uništavati, uništavati je.

Kod Karla je mušterija od 85 godina nastavio svoj marš ka ništavilu, i neće propustiti šansu da uništi sve što mu se nađe na putu. To je radio dobrih 70 godina, svakog dana. I nikada, ni u jednom trenutku tih 25,550 dana on nije pomislio bio da to nije u redu, da ne treba, da je pogrešno. Ne! ciknuo bi poduzetnik, u tom vrisku najiskrenija izjava njegovog postojanja. Jer ovaj svet stvorili smo sami. Sva ubeđenja, sve vrednosti, sve njegove manifestne katastrofe i one koje tek predstoje su samo predračun naših potražnji, nemerljive genijalnosti koja vidi drvo i poseče, vidi koren i iščupa, vidi reku i uprlja, vidi plavo i zacrni.

3 thoughts on “Filth

  1. Djordje, naci novi ugao u starom dvoristu je pravi talenat. Ali putovati od jedne tacke do druge… sve se promeni.
    Mozda je u odrzavanju originalne vizije sustina uspeha. Keep the eye on the prize, kako podsecaju ovde.
    I kad bismo ucili jedni od drugih. Ne znam da se to puno desava. Mozda je tu najveca pukotina… ko zna.

    Gorane, nisam ga zavrsila. Jos nisam rekla ono sto sam htela. Odnosno, mozda je jasno, ali ja imam jos toga neizrecenog. Probacu nastavak.

Ostavite odgovor

