Mean Old World

U Chinatown-u, uočila sam odjednom da ulične tezge ispred kineskih radnji drže crnci. To neočekivano i šareno razmeštanje kapitala je je napravilo prevrat u mom raspoloženju, nasmejalo me, i zastala sam po strani od gužve u jednom praznom betonskom džepu da bolje vidim. Boje Njujorka i Novog Sveta, i šire, se mešaju fluidno kad ima dovoljno profita. Da neko proba da ih ubedi da vole jedan drugog iz humanosti recimo, odbili bi ideju kao nesnosnu muvu na repu – ko za to ima vremena – ali mogućnost trgovine se nikad ne propušta. Kako je ovo dobro i kad je nesnosno, razmišljala sam, i krenula dalje.

Čekajući na prelazu,  preko puta na velikom zidu sačekala me je poruka napisana velikim slovima. Video je svako. Ona je zato bila tu.
LOVE ME.
Nije bila reklama. Razlikovala se i od ostalih grafita. Precizna, čistih linija – ovo je bila prava poruka. I svako ko je video, reagovao je. Morao je. Na trenutak. Dovoljno.
Love me, Dorothy.
Love me, World.
Love me. You!
Nastavila ulicom puna energije – ne, srećna, kad sam spazila izlog jedne radnje. Ušla unutra. U radnji probala par stvari, flertovala sa prodavcem, kupila klinki poklon. Izašla iz radnje sa crnim jeans pantalonama (klinka me je poslala bila u Njujork sa svrhom: da kupim sebi crne jeans pantalone, i njoj majicu I (heart) NY. Prvi zadatak sam odbila bila ležernim pokretom ruke. Vrisnuće od zadovoljstva kad čuje). Nastavila dalje ulicom. Sve se više punila ljudima; jedva se prolazilo od ljudi. Kao da ih je neko sipao. Ulica je jedva držala ljude, korpe za otpatke su se prelivale – ključalo je od ljudi.  Ali bila je to dinamična, elastična, dobroćudna gomila. Činilo mi se sasvim izvesnim da ćemo svi na signal početi da pevamo i plešemo jednu od onih veselih svima poznatih brodvej rutina.

Znala sam da idem u dobrom pravcu, samo nikako nisam uspevala da vidim ime ulice. Poprečne koje sam prelazila su bile označene, ali ova kojom sam hodala nije. Javila se Sanda. Ona i Sheldon su na putu  – gde se nalaziš? Nisam se ni zapitala kako će me pronaći u takvoj gužvi (ako oni veruju da mogu, uzdam se da hoće). Naišla na dvojicu velikih momaka u uniformama. NYPD.
Izvinite, koja je ovo ulica?
You are on Broadway,
nasmešili su se široko. Uzvratila glasnim smehom. Savršen serendipity trenutak za turiste, ali se ne može slikati. Moraću da ispričam nekome. Skrenula u Prince Street da sačekam prijatelje. Traži crvenu Hondu, poručila je Sanda. Jedan mladi Japanac drži tezgu sa suvenirima. Baš je zgodan, zanimljivo obučen i ima otvoren osmeh. Njegova roba su rukom naslikane razglednice sa motivima Njujorka, uokvirene finim belim kartonom, poneke su uramljene. Fina prezentacija. Razgledam složene komade, naiđem na sličicu tapira. Mama i beba, ruralni motiv, i poučna poruka. Smešim se, i komentarišem, više za sebe, Tapir. Ne nailazi se na njega često.
T-ej-pir, odgovara Japanac. Nosi neku simboliku na Istoku, čuva dobre snove.
Ja sam mislila da je južnoamerička životinja, uzvraćam. Nisam znala da ih ima u Aziji.
On ne zna mnogo. Razglednice slika njegova žena, i njoj je ta simbolika važna. Smeši se još toplije, kao da se izvinjava i pomalo stidi što otkriva nešto intimno.
Puno ljudi uopšte ne zna koja je to životinja, nastavlja.
Ne bih ni ja znala ali naučila sam iz stripova, smejem se. Nastavljam da prebirem. Ne mogu da uzmem tapira kad na njemu ne piše ‘Njujork’. I otkud tapir u Njujorku. Ili bih možda mogla, glasno razmišljam. On okreće razglednicu i pokazuje mi poleđinu. Tapir bi mogao da čuva snove i sa te druge strane. Bio je mitološko biće u stripu, ako se dobro sećam. Ni benevolentno, ni maliciozno – indiferentno. Luksuzna uloga. Nadam se da nije ugrožena vrsta. Amazon je kao poslednje veliko srce sveta – sve će nas ubiti kad sa njim završe.
Ovo su limitirana izdanja, kaže dalje Japanac. Možda je prevejani tip; u ovom gradu svako je hustler neke vrste. Ništa mi ne smeta. On izgleda tako dobrodušan, bez želje da me pevari – mene, kupca suvenira na ulici, par koraka off Broadway. Ne znam šta da radim sa tapirom. Ne mogu sad da ga ostavim. Mama i beba, u nekom zaostalom kraju… niko ovde ni ne zna za njih. Zagledam ponovo; tapir je vodena životinja, koliko pamtim. Ni autor razglednica ne zna puno, rekla bih. Tražim dalje, odlučna da nađem dobar njujorški motiv. Odlučujem se za jednu sličicu konačno – ima moto napisan na zidu kraj pijaniste u džez klubu: mean old world.
Indeed.
Ali ne uvek.

2 thoughts on “Mean Old World

Ostavite odgovor

