Vavilon

U 9. razredu nastavnik iz nauke
je obećavao, a obećanja su moćan početak
ali postoji jedna važna stvar
kod obećanja: ona
uvek završe licem dole
Studije podova zemlje i asfalta
bi do sada ispunile sve bibiloteke sveta
da se neko bavi koričenjem takvih utisaka
Klinka je volela njegov smisao za humor
Imala je mali crush, rekla bih
On je bio pomalo mekan, još uvek bezobličan na mestima
ali lepih toplih očiju i imao je tanku žicu entuzijazma
a tanka žica je puno bolja od… tananost je
uopšte dobra pojava u okorelom svetu koji egzistira
na kori planete ali uglavnom u vazduhu – hej, u vazduhu!
I to je dominantni efekat većeg dela sveta u
dobrom delu mog postojanja
Nije svako Bajron, Ivana! Žvotna strast ovih dana prolazi
kao liability
(Fuck off!)
U segmentu nauke naraslom na predstojećem smaku sveta
sinematično prirkazanom u dokumentarnim filmovima
i onim profitabilnijim
klinka je dobila domaći zadatak da me intervjuiše
kao svog glavnog roditelja o mom uticaju na okolinu
Donela je bila kući upitnik i ozbiljno pristupila zadatku:
Kako ti, mama, utičeš na svet oko sebe?
Pitanja nisu bila otvorena interpretacijama, niti
otvorena za insinuacije i situacije; ona su
bila samo uvod u osudu već dodeljenu
(ali to sam shvatila kasnije)
Krenula sam vrlo entuzijastično (konačno primer gde mogu da zablistam
kao uzor – u ovome sam dobra)::
1. nemam automobil
2. koristim gradski prevoz
3. avionom letim do Evrope i nazad jednom godišnje
4. taksi koristim u satima kada dobar deo poštenog sveta spava
5. svojim potrebama za hranom podržavam lokalne
biznis establišmente
….
Well
Moj doprinos je ispao vrlo skroman
Nisam shvatila dubinu probuđenog Gaja-senzbiliteta
i objektivnost uključenu u estimacije mog doprinosa
Drugim rečima: mama, planeta se guši od takvih kao ti!
To mi se nije dopalo
Toliko mi se nije dopalo da kad je stiglo
pitanje koje zaokruži poentu kao što gladni vukovi
okruže žrtvu u zimskom pejsažu
– kako nameravam da poboljšam svoj otisak na ovoj jadnoj planeti –
samo je jedna opcija bila vredna razmatranja: mogla bih da prestanem da dišem
predložila sam
U savremenim uslovima, ili bilo kojim uslovima
disanje nekoliko milijardi redovnih disača proizvodi
kritpodepresivan efekat na vazduh, organizme
i opštu ekologiju
ako neko meri takve parametre
u marektingu i šire
i klinka je po mom entuzijazmu i glasnom smehu
zaključila da je humor u pitanju
pa nije ulazila u dublju analizu predloženog
Ne i nastavnik
Dobila je nisku ocenu na projektu – dvojku
What? reagovala sam zgranuta
Pa rekla si da ima smisla za humor! požalila sam se
Klinka nije reagovala, razočarana
Ja sam zaćutala
Koji je to jezik
kojim ćemo jednom progovoriti
i u kome će se značenja razumeti u svojoj celokupnoj težini
i sa bremenom koje nose – predložila sam da me žrtvuju, nastavniče
Ne postoji veća žrtva za potomstvo
u mernim jedinicama Istoka i Zapada
i ne govorimo o smboličnim merama, ja sigurno ne
ali mislim da je jezik kriv za sve
Značenja putuju dugo
od mene do tebe i onih malo dalje
niko ih više ni ne lovi usput – nema razbojništva za značenjima
Generacije konačno govore različitim jezicima
– Vavilon će nas jedini pratiti do kraja

6 thoughts on “Vavilon

  1. kako nameravam da poboljšam svoj otisak na ovoj jadnoj planeti –

    .. хех, да га побољшаш..
    Давне 1972-ге, тема мог матурског рада из српско(хрватског) у гимназији била је како оправдати своје постојање под звездама, а прогрес видим налаже да га треба побољшати.
    Па добро, временски размак је 40 година, ваљда треба стремити ка нечему бољем. Ипак, не знам за претходних пар миленијума – да ли су назадовали, пре мислим да су понешто мало побољшали 🙂
    И даље не знамо да ли су оправдали речено своје постојање под звездама, илити свој усрани отисак, сви они Нобели, Карнеџији, Коларци и остали трговци смрћу/ратни и остали профитери –
    ЗАШТО ОНДА МИ ДА ОБУСТАВЉАМО ДИСАЊЕ??
    Извини на галами: нека такви професори једу оно што никада нисам јео, али сам у то једном угазио 🙂

  2. Fina galama, pravedna, ali… – nije nastavnik kriv sto sam mu ja podrivala autoritet i ozbiljnost teme 🙂
    On nije mislio da nam treba smanjiti broj, a ja sam upravo to rekla, mada ne sa tim Nobelima, Karnegijima i ostalima na umu, vec realno – toliki disachi na planeti su joj stvarno na grbachi. Nikako da se toga sete vec svi traze bolje i vece i vise.
    Ne, nastavnik i svi ostali bi da se mi TRUDIMO da nam otisak bude sto manji; ne govori se u sutini o poboljsanju nego umanjenju – stvari su definitivno otisle unazad za 40 godina, dragi moj.

    Kad pogledam oko sebe i vidim da je grad zakrcen automobilima po 100km u svakom pravcu od svojih granica, da predgradja gutaju plodnu zemlju i da u njima da odu do trafike ljudi moraju da voze svoje automobile bar 10 minuta, i kako nemaju sta drugo da rade, oni sede u svojim kucama i konzumiraju, konzumiraju, konzumiraju, a to sto konzumiraju mora odnekud da dodje, da se bar preveze ako ne i napravi… i posto ja dobar deo toga ne radim kao normalan urbani zitelj u neamerickom smislu, i jos mi se zamera pravednickim gnevom buducnosti koja ocekuje da ce biti gora zbig mene – well… stvarno ne vidim sta bi se tu jos moglo oduzeti, osim disanja.

    Klinka je bila uhvacena izmedju gradjenja nove stereotipne realnosti i ne sasvim stereotipne majke, i ona je tu najvise propatila. Rat se odvijao izmedju nastavnika i mene a ona je ispala zrtva: ja sam mu minirala temu, on je meni dao ocenu koju sam zasluzila, a sve preko nje.

    Profesori i nastavnici valjda i sami poveruju u sve sto propovedaju. Mozda je tako bolje. Inace bi hipkorizija bila jos puno gora, a to je tesko i samo zamisliti.

    Priznajem da mi se galama bas dopala. Ovih dana se uglavnom galami oko toga zasto svi nemamo jednako kao i onih 1%, zasto svi nemamo istog Oga (a imamo – lovu), zasto… Ova tvoja je osvezenje i melem 🙂

  3. .. када се већ поново јављам – хвала. Али не јављам се због тога, него да подсетим (мада, ниси ни ти баш мама од јуче) да то што се наши принципи пребијају преко дечјих леђа (а ни твоја клинка није баш ђак-првак) за њих може испасти веома болно.
    У случају мога сина, још је био у осн.школи, сујетни тата (ја) на родитељском упозорио како се шире некакве таблетице. Сутрадан га је сачекао неки билмез из супротне смене, наручен, звекнуо га песницом и пробио му бубну опну. Резултат: не може да рони, а то је волео више од свега на мору.
    Да не причам о корумпираној учитељици, која је моје близнакиње чак оптуживала да краду, зато што нисмо хтели (нити могли) да их ружних 90-тих шаљемо на екскурзије од којих је имала провизију.
    И тако…

  4. Oh, Gorane…
    Jadna deca.
    Zlo nice i sazreva u ljudima polako, ili kako vec, i kad se razmase izgleda kao neka neumitna sila neojasnjiva a u stvari je mizerna nesigurna slaba impotentna strana koja se krije od svakoga, pa i nas samih i uvreba priliku nad slabijima od nas.
    Keep on moving – to je najvaznija lekcija u zivotu, za decu, dorasle, bilo koga.
    Ili jedna od.
    Uvek idi dalje. Ili, u prevodu: leave the shit behind.

  5. Ма, све се то дешавало пре 20 година и они су свакако ишли даље, али памте све, као и ја што памтим своје из осн.школе од пре пола века, и сви ми..
    И наравно, као што кажеш: leave the shit behind.
    Морам, макар на лакат проговорио, да окренем на шалу: па и ловачки и сваки други кер, када то обави, мало пар пута онако замахне стражњим ногицама, као затрпаће га 🙂 Ех, мајко Природо 🙂
    Леп поздрав

  6. Shala je dobra, ali postoji bitna distinkkcija izmedju materijala zvani shit – da li je tvoj ili tudji.
    Kad je tvoj, ti kerovi su jos i jako dobri kako se vecina ljudi ophodi.
    Kod tudjeg – tu vazi pravilo pomenuto gore: walk away, run!
    Svoje treba pocistiti.
    Ljudi ipak nisu kerovi.

    Ali ta slicica sa kucicima jeste komicna, i simpaticna. Oni se ne potrude previse, ali izgleda kao da im je vazno da nesto urade. Kako rekoh, vise od vecine ljudi. STo nije mnogo tesko, ispada. I kerovi bolje odrade 🙂

Ostavite odgovor

