Odliv reci na ulice

Od nedavno citam knjigu ‘The Savage Detectives’ Roberta Bolanja (Roberto Bolaño), koja sledi naraciju dnevnika, i menja naratora sve cesce kako odmicem,  a odvija se, bar na pocetku, u Meksiko Sitiju sredinom 70-tih, u raznolikom drustvu pesnika, kojima je izmedju 17 i 23 godine, koji su mozda dobri pesnici a verovatnije je da nisu ali su ideji svog i zajednickog pesnistva posveceni od srca, i kroz neprekidnu pricu o pesnistvu oni slikaju sliku jednog drustva, jednog vremena i jednog jos-necega cega trenutno ne mogu da se setim jer je rano jutro a ja sam jedva spavala zabrinuta da kao majka nisam nista drugo nego zrno peska na plazi naguranoj majkama – znaci, nista narocito – i posto sam shvatila negde oko 5 da je materinstvo od mene stvorilo goru osobu umesto bolje,  ustala sam i resila da je bolje da olaksam svom mozgu odlivom reci na mrezu za koju nikako ne mogu da razumem da postoji oko celog sveta, i okay i da postoji ali zasto to vec nikako ne mogu da uhvatim i vezem za neko drvo.  Knjiga ima izvesnu vrstu otvorenosti koja ocekuje da joj se posveti paznja,  neku vrstu nerobne razmene koja kaze da je fer da ona kaze to sto ima, ali molim vas budite pazljivi citaoci. Osvojila me je bila samim naslovom, takva vrsta otvorenosti i nepretencioznosti joj sluzi na cast pa su cak i pesnici u njoj simpaticni iako nigde ni traga poeziji, medjutim u tome i jeste stvar, knjiga je sama poeticnost jednog drustva, jednog vremena i jednog jos-necega koje sam vec opisala. Autor, Roberto Bolaño, je ziveo zanimljiv zivot za jednog pesnika, pesnicko-vagabondski, sto u sustini znaci da je vecinu zivota proveo gladan a kako mu je bilo u glavi to mogu da nagadjam iako radije ne bih, i umro je mlad, namucivsi se pre toga sa nekom bolestinom. Ovaj roman se smatra remek-delom a on najvecim latino-americkim piscem od tamo nekih, da ne nabrajam, iako me nista od tog smatranja nije nateralo da knjigu kupim. Naslov i tragican zivot njenog autora su bili za to odlucujuci.

Nedavno sam u jednoj galeriji videla izlozbu sa neobicnom tehnikom fotografije – positivi koji lice na negative na celicnoj ploci velikog formata, ili tako nesto – i bilo je vrlo zanimljivo. Vecina ih je prikazivala Meksiko Siti. Iako nikada nisam bila u njemu, i videlo se i na tim neobicnim plocama sa metalno-delikatnim prelivima duginih boja da je grad dobro-drzeci, sa svim obelezjima grandiozne arhitekture koja obicno ima za cilj da se gradjani osecaju bolje, ili bar veruju da su postojala vremena bolja od ovih, sto bi trebalo da znaci, iako vrlo sumnjivom logikom, da negde u buducnosti mozda opet naidju neka bar pristojna, a u sustini sluzi jedino kao pozadina za slikanje eliti i turistima, e pa takav jedan grad obradjen cudnom tehnikom mi je sa tim mojim divljackim detektivima odjednom bio blizak. Sve mogu da prezivim, ali kad osetim da mi je nesto ili neko blizak, tu je kraj mojih sposobnosti racionalizacije, i ja zamislim da sam na vrhu grebena, rasirim ruke i bacim se u ambis veselo, sama od sebe. To obicno prolazi pod pridevom ‘ljudski’, ali meni se najvise dopada onaj veseli deo.

Te veceri, nakon male ekskurzije po Ciudadu od 20 miliona ljudi, videla sam opet Alda, Meksikanca sa vrlo finom linijom ramena, udova, zadnjice i vrlo belih zuba, i on rece u jednom trenutku da je iz Meksiko Sitija. Mozda sam na to trebala da kazem nesto o Robertu, i celicnim plocama, i jos ponecemu, jer cinjenica je da umem da slozim pricu kad se potrudim, ali sam sasvim zaboravila na sve njih, i nisam uopste povezala da njegovi misici i Robertovi pesnici imaju iste ulice u sebi, i da su na istim uglovima pojeli nesto s nogu usred noci, i sa kojom decenijom razlike sve je to sigurno jos uvek isto. Prosto se nisam setila. Razmisljala sam o tome kako sada svi izbeljuju zube, i da bih mozda i ja trebala.

Ostavite odgovor

