Ljudi pricaju

Jednom sam u Portorozu upoznala dvojicu Slovenaca. Posle nekog vremena i price ovakve i onakve rekao mi je bio jedan od njih da su oni odrasli u kucama gde se za Srbe govorilo da su svinje. Njih dvojica su bili iz Kranja, ili tako neke civilizacije. Ispovest su saopstili u svetskom stilu kulturnih momaka koji kazu malo ali svaka im je kao ledeno hladna vodka-martini. Grey Goose, svp. Taj stil bi u prevodu zvucao nesto slicno ovome: vi ste krivi sto smo odrasli slusajuci matorog za stolom svakog dana kako pljuje po vama. Umesto o Kafki i metamorfozi uma, mi smo proveli godine slusajuci o tamo nekim jebenim Srbima kao svinjama. Boli nas p….k za vas. Ipak, ne znam zasto su mi to rekli. Verovatno su bili radoznali da vide moju reakciju. Ja se sopstvene reakcije u stvari ne secam. Mora da sam nesto rekla, no secam se samo shoka i zelje da cutim. Uglavnom cutim. Cula sam za takve sentimente i ranije. Oni nisu bili retki u jednoj lepoj zemlji na brdovitom Balkanu. Steta.
Nisu me svinje kao pridev toliko sokirale, vec odsustvo mere, prisustvo nekulture. Na obali mora, uz bikini i speedo, videlo se golim okom i sa Triglava da ja nisam svinja. Nigde cekinjave dlake, bila sam probirljiva u tome sta jedem, i svinje koje sam prethodno vidjala su uvek delovale poprilicno opasno, a ja to nisam bila, toliko je bilo jasno. Poklonili su mi na kraju narukvicu kakve su pravili i prodavali tog leta. Ali to je verovatno bilo zbog seksa, on nije tako probirljiv. Mozda i nije bilo razloga, oni nisu bili losi momci.

Kasnije sam shvatila da jezik cesto obogacuju vrlo siromasni ljudi. To je losa kombinacija. U engleskom su se, recimo, poslednji nasi ratovi jedva i zavrsili kad se vec pojavila rec balkanization. Evo znacenja: to break up (as a region or group) into smaller and often hostile units. Koriste je obrazovani ljudi, koji su uvek u toku sa napretkom jezika i kulture. Zanimljivo je da ne postoji rec britannization – brutalna eksploatacija drugih regiona, obicno kroz ekonomsku, kulturnu i vojnu diktaturu i dominaciju. Oni su to nazvali kolonizacija, pa i celi svet za njima. Ali nije isto. Zalazem se  ovom prilikom za uvodjenje reci britanizacija u jezike sveta.

Ja sam verovatno tokom susreta sa njima prvi put pomislila da iz zemlje u kojoj neretko ljudi podizu svoju decu uceci ih da su drugi ljudi svinje treba otici.

Oni koji odrastu sa konceptom svinja ce verovatno nastaviti da vidjaju svinje svuda. U zemljama sve manjim i manjim, to vise nece biti sugradjani na drugoj strani mape, to ce postati njihove komsije, ili pojedinci unutar porodice.

Povredili su me bili tom svojom otvorenocu, ili okoreloscu, ne znam sta je bilo u pitanju. I znali su da ce me povrediti, racunali su na to. Tako mi bude ponekad zao, narocito kad se setim nekih situacija, sto imam najgoru od svih naravi – pitomu. Mogla bih na primer da smislim scenario u kome su mi oni rekli to o svinjama, a ja:
1. Vrisnula da mi se nose s ociju, sa svojim prostackim mentalitetom prezivelih i prezvakanih fasista.
2. Da im bez reci zabijem obe pesnice u nos – jednu po nosu. (Ovo mi je omiljena varijanta).
3. Gurnem cigaretu u ugao usana (uzmem je jednom od njih u tu svhu) i kazem kao cool-freakin’ Dirty Harry – ‘Ajde momci, tutanj. Ako ste jos tu kad izbrojim do 1.5 zalepicu vas na zid kao zvaku. (Uh, i ova mi se svidja). 
4. Pokupim svoju prostirku bez reci, prostrem je podalje od njih, i zaboravim da postoje.

Svejedno, ne pamtim ih kao lose momke. Samo kao upozorenje.

Ljudi pricaju. A ne bi trebali.

12 thoughts on “Ljudi pricaju

  1. Ne razumem deo sa autobusom.
    Nije to mukotrpan rad. Kao i svaki rad, treba ga uraditi. To je sve. Ne zahteva para, ni vode ni hrane, nego malo reci i ponavljanja te dobrog primera.

  2. Treba. Ali vreme prolazi, i generacije se radjaju jedna za drugom, kao i uvek. Treba ubaciti seme takve jedne mogucnosti sto pre. Onda nada ima bolji osecaj.
    Takve stvari mogu svuda da se dese, ili su se desavale, desavaju se sada – ali, mogu i da se ne desavaju. To su previse vazne stvari da bi se ostavile takve kakve jesu.

  3. Proterivanje autobusa je pokusaj duhovitosti, sa osvrtom na jedan film.
    A svi ti sitni doprinosi koji su potrebni, i cine srz buducih promena, nisu dovoljni, bar za nesto vise od utopije.
    Razumem tvoj, ali ostajem pri svom stavu.

  4. Ja znam jedino za onaj miticni autobus iz filma ‘Ko to tamo peva’, ali ipak ne znam na sta mislis tacno.
    Da li je utopija ii nije, i da li je bilo dovoljno ili ne, neka prosude oni u buducnosti kada je problem uklonjen. Nepojmljivo je bilo da crncici idu u iste skole sa belcicima, pa idu, i to je normalna stvar. Rasizam cveta i dalje, ali ne na isti nacin. Sitni doprinosi nisu mala stvar.
    Razumem i ja tvoj stav. Ne vidim ni da je mnogo drugaciji od mog.

  5. To je taj autobus.
    Ajde bre, ko da i sam znam sta mislim. 🙂
    To bi ja kao nesto prociscavao, ne drzim se filma ko plota.
    I nije sustinski, u smislu sta zaista leci, u necem drugom cini se da je ima, mozda je vazna, mozda ne, ali nisam raspolozen trenutno da kopam u dubinu, kada vec bitno sagledavamo slicno.

  6. glasam za predlog br. 4. samo ustati, pokupiti prostirku, smestiti taj speedo bikini na suprotni kraj plaže i ostaviti momke da na miru jodluju (ili kontempliraju o svinjama i Kafkinom preobražaju).

    doduše, malo mi nejasan onaj seksualni odnos (ili serija njih) koji pominješ pri kraju drugog pasusa; kada se odnos zbio: pre ili nakon „incidenta“?

    pozz.

  7. Slazem se, sa razocaranim uzdahom doduse, iz shit-a treba uvek pokusati izaci dostojanstveno. Iako je to tesko u bikiniju.

    Seks se nije makao dalje od sex appeal-a. Verovatno su oni zbog njega prevazisli svoju odbojnost prema rodjacima sa svinjskim njuskama, a ja sam mislila u to vreme da treba uvek biti fina. To jos uvek mislim, samo sada gledam na finocu kao martial art. Smrsiti nekome konce kao dama – to mi je ideal zenstvenosti.

Ostavite odgovor

