Lirika u d’uru

Upisala sam kurs francuskog; casovi pocinju u julu. Imacu intenzivnih mesec dana ucenja, domacih zadataka, ispitivanja od strane ucitelja, u grupi sa 5-10 drugih neznalica, medju kojima, nadam se, necu biti najgora. Obicno nisam, ali mi sposobnosti rapidno opadaju. Tako sam mislila da sam prirodno graciozna i laka na nogama, kad tamo, padam kao nezgrapni kamen od dve tone. Umela sam i da lazem bolje ranije, ali…
Kao pripremu za kurs, otisla sam bila na testiranje trenutnog znanja. I na nevidjeno mi je zena preko telefona poverovala da znam vise od njihovog bazicnog. Mozda zato sto sam joj rekla da sam jednom davno uzela jedan kurs, ili zato sto se i ona zove Ivana a Italijanka je poreklom, ili mozda moj glas jos uvek nije upucen da vise ne lazemo tako dobro kao nekada – ne znam. I tako sam dosla da me ona testira. Alliance Francaise je vrlo sarmantno mesto, u zgradi bar stotinak godina staroj, sa toplom bojom rdje svuda okolo koja kao da kaze: „Cheri, ovde smo i od goreg materijala napravili nesto pristojno.“ Dopala mi se takva iskrenost.

Moja uciteljica je postavljala pitanja – jednostavna, pocetnicka – i ja sam na njih trebala da odgovorim. Na francuskom, naravno. Ali to je najtezi deo ucenja jezika, progovoriti! Kuca boje rdje je drzala strazu i Italijanka finog imena me je pritisla. Nekako sam uspela da kazem kako se zovem, i da sam rodjena u zemlji u kojoj je bilo rata, ali ona rece – ‘ajde o necem lepsem – i ja sam joj onda rekla da je to bila jedna fina zemlja, ali eto, desava se. Medjutim kad me je pitala sta mi je hobi, tu sam zamuknula. Bar da me je pitala koja mi je omiljena boja – boje znam. A hobi nemam. Nemam. I odjednom sam se osetila gola. Bez jezika i bez hobija – dvostruko gola – videlo se da sam usamljena, neuroticna i da dugo nisam lagala. I onda sam rekla veliku glupost. Da imam ne jedan nego dva hobija. Volim da citam i da pisem. Lire et écrire. To obicno kazu oni koji nemaju nikakve hobije, zakljucila sam po njenom izrazu lica, a nece da priznaju. Osetila sam toplinu u obrazima. Lire et écrir, insistirala sam. To se u vecini sveta smatra privilegijom, ili obecanjem koje politicari ne ispunjavaju, bas kao ni bolje sutra; u ovom, manjem delu sveta, je najnormalnija stvar, kao ‘dobar dan’ i ‘kakvo ce vreme biti sutra’ a ja sam htela da kazem – da, zaista, sta sam htela da kazem? Htela sam da kazem da cu nauciti da imam hobi jer ni mrtva vise necu dozvoliti sebi da ispadnem ovako glupa na jeziku koji ne znam o zivotu koji nemam. Obecavam.

Napolju se kuca boje rdje smeskala i pevusila nesto sebi u nedra, „â bientôt“ dobacila je zabavljena lepim mislima. Ja sam u ruci nosila kesu a u kesi dva udzbenika, domaci zadatak da se pripremim pre prvog casa, i ne sramotim onu drugu Ivanu koja nikako nije htela da me baci na bazicni nivo ‘nula’ nego veruje da mogu da krenem od broja ‘1’. Jos mi je dala i video da gledam malo lepote Francuske, kaze da pomaze. Zahvalila sam joj, iznenada srecna. Oprostila mi je hobije, a ja sam sebi oprostila i gore stvari. Sada cu morati da ucim. Lire et écrir.

2 thoughts on “Lirika u d’uru

  1. U pravu je ona druga Ivana, ti tako dobro pišeš i čitaš dobre stvari, da to sigurno ne može da ti bude samo hobi 😉
    Želim ti sreću na kursu francuskog, koga sam nekada znala, ali posle 20 godina prosto sam ga zaboravila 😦
    Možda je vreme da se i ja latim knjige, a bogami i da „nabavim“ sebi neki hobi 😐

  2. Razmisljam o hobiju vec danima, koji bih, sta da radim sa sobom, i dolazim do zakljucka prisecajuci se svih ljudi za koje znam da ih imaju, da je hobi sjajna stvar za preventivu ili lecenje depresije. Opsesivna stvar – brojis, gledas, premestas, biras, slazes, uzivas naravno – ali nema depresije.
    Sto se tice francuskog, nervozna sam pred pocetak skolice, priznajem 🙂
    Preporucujem i jedno i drugo i ovako unapred.
    Ipak ne mogu da verujem da sam rekla da su mi citanje i pisanje hobi.

Ostavite odgovor

