Skicirano

Saskiu sam upoznala kad sam otisla jednom prilikom na zurku kod nekih nepoznatih ljudi. Zurke kod nepoznatih ljudi su cest motiv u mom zivotu ovde, i mada se ja najbolje osecam u ulozi posmatraca i zurke, sa poznatim ili nepoznatim ljudima, su za takvu aktivnost odlican izlozbeni prostor, sve je to precenjeno. I zurke i posmatranje. Pretpostavljam da postoje dva osnovna preduslova za odlazak na zurke: da ti je dosadno tamo gde obicno obitavas, i da osecas obavezu/potrebu da se unormalis i ubedis sebe da si ljudsko bice. Priznajem da ispunjavam oba uslova, ali zurke me uvek ubede da mi tamo gde sam prethodno bila nije uopste bilo dosadno, i da unormaliti se i biti ljudsko bice nisu vredni tolikog truda. 

Na zurki je kao i obicno bilo parova, i onih rasparenih. Ovi poslednji ce se po duznosti, sa manje ili vise entuzijazma, pre ili kasnije nekome udvarati. Razumem svrhu udvaranja, ali je to zaista jedna mukotrpna nuznost.  Obicno zapadne muskarcima, i ja verujem da su oni sebe tokom vekova ubedili da je to sjajna stvar (i zene su sebe ubedile da je biti objekat udvaranja podjednako sjajna stvar), ali ja ne mogu da joj nadjem jednu jedinu stranu koja sija, osim u slucajevima i prisustvu izuzetnog talenta. Iz rasparenog preci u parno stanje, ili samo naci partnera za seks, vredi jedino u retkim slucajevima. Zanimljiva konverzacija moze da isprica sebe nekom drugom.

Ne secam se ko me je na zurku pozvao, ni bilo sta drugo o njoj, ali Saskia i ja smo se u jednom trenutku nasle kod iste tacne sa hranom. Desilo se sasvim spontano da smo se jedna drugoj dopale. Ili nam se bar obema zurka nije svidjala. I obe smo tamo bile medju nepoznatima. Jos jedan cest motiv – na zurkama ovde nikada neces biti jedina koja nikoga ne poznaje.
Ja sam ocekivala da mi se zurka nece dopasti, pa sam ponela u torbici nesto da se presvucem i odem negde drugo – da, bila je zima i za zurku sam nosila nesto debelo i toplo da me greje medju tolikim nepoznatim. Saskia i ja smo se vec nekih pet minuta nakon upoznavanja slozile da vredi potraziti nesto drugo. Ostatak veceri je bio daleko bolji. Ispostavilo se da zivimo blizu, i imamo jos nekoliko osobina koje su tako na prvi pogled izgledale vrlo slicne i kompatibilne.
Nije to dugo trajalo, ni druzenje ni iluzija o slicnostima kao uslovima za prijateljstvo. Saskiu bih verovatno u medjuvremenu zaboravila, ali pamtim je iz dva razloga. Jedan je da je ona bila vrlo dramaticna, takoreci rembrantovska ilustracija uzaludnog principa koji ljude inficira kao neka pandemska bolestina – da je zenski networking cudo jedno i cuda cini, da otvorenost stvara prijateljstva, da urbani angst u drugima moze da se tolerise, da… – princip je neverovatno lepljiv i ne skida se lako ni grebanjem ostrim predmetom.
Drugi razlog je njeno ime. Saskia je bilo ime Rembrantove zene. Pretpostavljam da se cesto daje kao ime devojcicama holandskog porekla, ako roditelji drze do tradicije i lepe umetnosti. U vreme kad sam Saskiu srela znala sam za poreklo imena jer mi je neko pre toga bio rekao, i zvucalo je kao da je to bas lepa stvar, imati takvo jedno ime. Ali Saskia van Uylenburg, udata Rembrandt, je imala tragican zivot gde joj je pola porodice pomrlo dok je ona prakticno jos bila dete, ukljucujuci roditelje, ali je srecom bila iz bogate familije pa nije zavrsila na ulici ili kao sluskinja u nekoj bogatoj kuci, pa je zbog bogatog miraza uzeo Rembrandt, iako je moguce i da je voleo, i kad je ona sama umrla sa nepunih 30 godina, on je ostao nezenja da ne bi izgubio njeno nasledstvo, ali se snalazio kako je umeo i znao za seks i ostale potrepstine, i na kraju prodao i njen grob da bi se vadio iz dugova. Tako kaze Wikipedia. Ja sam ime svom detetu izabrala po jednoj zeni koja je bila o-pas-na, i dosta dugo pozivela, promenila istoriju, zamerila se polovini znanog sveta i otvorila put ka nepoznatom, odnosno, zakljucila sam da ime koje je nosila jaka zena prethodno ne moze da skodi a mozda i ispadne vrlo dobra stvar. Ali slikareva mlada nesrecna zena… ne znam da li ima veze sa time ali Saskiu pamtim kao jedan tuzan, tezak lik. 

2 thoughts on “Skicirano

Ostavite odgovor

