Bez kamera, molim

Svakih par nedelja krenem iznova u potragu za dokumentarnim filmom ‘Forever’ holandske autorke Heddy Honigmann. Nadam se da cu ga naci na Amazonu, u Chapters/Indigo varijanti u Kanadi, gledam i po drugim sajtovima, trzim informacije kad ce izaci na DVD-u, i tako vec nekoliko meseci. Google postaje gigantski lavirint u kome se nailazi na jedno te isto u svakom krugu.

Film je jedna prekrasna melanholicna studija o pariskom groblju Père Lachaise. Verovatno je tacnije reci da je konverzacija sa ljudima koji ga obilaze, ili poziv njima na monolog. To su obicni ljudi, sa razlicitih strana sveta, ali vecinom su redovni posetioci, Parizani, iako ne znam da li je fer zvati ih ‘posetiocima’. Oni tu posecuju svoje mrtve, sigurno, bilo da je Marcel Proust, Oscar Wilde, Chopin ili nepoznata devojka zaboravljena od svih posle toliko godina, i to nisu bucne posete sa puno price, ali zvati ih ‘posetiocima’ znaci da su oni autsajderi, tu tek slucajem ili prilikom, a ovi ljudi to nisu. Nisu ni cudaci. Ili mozda jesu, ali razgovori sa njima koje vodi kamera i autor filma su odskrinuta vrata na ljudsku psihu u delikatnim trenucima kad se ona nadje u tom neopisivom prostoru destilovane svakodnevice -izmedju kratke distance do smrti i besmrtnosti u nebrojenim reinkarnacijama ljubavi. 
Nisam vise sigurna da li su susreti sa humanoscu koju razumem izuzetni zato sto su postali tako retki, ili to ostaje prirodna, neizbezna reakcija sa cistim zlatom.
Ili mi prosto nedostaje Evropa.

Danas sam uspela da nadjem informaciju da je DVD izasao jos prosle jeseni, u izdanju First Run/Icarus Films iz Brooklyna, i moze se kupiti po ceni od $440.
Za umetnicko delo, i u vise hiljada primeraka… – sta ja znam, mozda je cena primerena. Ali ja nisam kolekcionar umetnosti. Ja sam za umetnosti ljudima. Ne znam ni cija je umetnost u ovom filmu. Razocarana sam, malo, i osecam se uskraceno. Htela sam da kupim primerak sebi, i primerak jednoj drugoj osobi, i setila bih se jos nekoga sigurno, ali ne mogu po ovoj ceni. Ne ulazi mi se u profit iza dokumentarnih filmova, ili profit iza bilo cega ako je vec do profita, i ne znam kako taj biznis funkcionise – sa festivalima, donacijama, drzavnim dotacijama, nagradama i tapsanju po ledjima, prodajom i provizijom, ali verujem da su ljudi na groblju pristali da budu snimani i ispricali su svoje price sa nekom drugom namerom. Vecinom su prosto bili usamljeni.

6 mišljenja na „Bez kamera, molim

  1. Zaista, dobro si primetila — kakav li je stav tih ‘posetioca’ o tome? Sa jedne strane vidiš dobro dokumentarno delo, čija je prva i glavna namena da nam prenese priču o nečemu što nikada nećemo videti — a sa druge strane vidiš očigledan kapitalizam.

    Ne znam kakav je film i koji su tu troškovi, ali svakako ta ogromna suma novca pomalo uništava priču o groblju koju si ispričala… i odvlači od daljeg interesovanja za temu.

  2. Ne znam o tom biznisu, kako rekoh, ali sa vecinom biznisa je zanimljiva stvar da uvek postoji jaka logika koju slede. Profita, naravno, ali ne iskljucivo. Uvek je to umotano u neku pricu. Tako je i ovde, pretpostavljam. Po toj ceni, prodavace film organizacijama. Ja sam ga videla na PBS-u ili nasoj nekomercijalnoj TV stanici, TVO. Naci ce se i u univerzitetskim bibliotekama, i na slicnim mestima. Naravno, kupice i neki entuzijasta, ali kad pomislis da se dokumentarci bave nekomercijalnim temama (website ove firme je bas to – oni prodaju dokumentarce) i da je svima u interesu da ih vidi sto vise ljudi, a oni prodaju ustanovama… ne znam. Cela stvar je cudna i ovako gledana, spolja, ako i ima neku logiku nema smisla. Onog sustastvenog smisla.
    Ja bih mogla da ih kontaktiram i da se pozalim, cisto da vidim sta ce odgovoriti. Ali stvarno mi je zao. Jer film je dirljiv i uspeva da projektuje tako jednu finocu, jednostavnu i prepoznatljivu, i svaka cast na dobrom oku kamere i editovanju, cemu god, medjutim, sam film su ljudi ispred kamere, bez skripta, sa svojim pricama.

  3. Pa ne mogu da verujem 440!!!!!
    Probacu da nadjem preko „mojih ljudi“:))) Mada ako je bas takva ekskluziva, nisam sigurna da cu uspeti… Ako nadjem, javim.

  4. Pozdrav unapred za ‘tvoje ljude’ :))
    Evo, ja upravo poslala email ljudima na tom sajtu da se pozalim u ime ‘obicnog sveta’. Neka i nema efekta, ali treba nekad podici glas, cisto sebe radi.
    Evo linka: http://www.frif.com/new2007/fore.html
    Bacila sam pogled nasumice na druge filmove – ceo sajt je u slicnim cenama. A imaju ogroman katalog dokumentarnih filmova, moguce i ekskluzivna prava na dokumentarce za Severnu Ameriku. Sve je to lepo, ali… Ne znam, mesanje ovako poeticnog filma sa dolarima u takvoj meri mi povredjuje osnovni ekvilibrijum. Onaj u koji ne volim da se dira.

  5. Jeste, stvarno je outrageous:) Sad si me totalno zainteresovala, pa trazim, i stvarno – em nista na netu ne mozes da nadjes osim onog dvominutnog trejlera na youtube, em je ovo jedini sajt sa cenom…. Jesi gledala film na festivalu ?

  6. Videla sam ga na PBS-u ili TVO pre par meseci, sasvim slucajno, i omasila prvih nekoliko minuta. I od tada pokusavam da ga nadjem.

    A na festival ne idem 🙂
    Guzve, ko ce probrati, nemam s kim pa da raspredam price i kritike… sramota :))

Ostavite odgovor

