„I Killed a Nigga Before“

„I killed a nigga before“
Decak od 15 godina
preti drugom decaku od 15 godina
Nose prevelike majice
prevelike pantalone
i patike u kojima bi prezivela
cela porodica izbeglica
Ali oni ne poznaju istoriju
Ni anticku
ni modernu
Cak bi se moglo slobodno reci
da ne znaju nista 
„I killed a nigga before!“
vice onaj prvi
da bi ga shvatio ozbiljno onaj drugi
kao i mi
putnici u gradskom prevozu
u subotu uvece
Kaze da u dzepu pantalona ima pistolj
Baby’s got a gun
I’ve got a baby at home
Mozda i on ima bebu
Deca se umnozavaju
replikacijom
imitacijom
Detonacijom se umire
Razmrskane glave

U vozu su crvena sedista
metalne sipke i vrata
narandzasti pod od plastike
Na kraju vagona
decak se igra
rasizma i machizma
replikacijom
imitacijom
Detonacijom zalutalog metka
mogla bih umreti ovde
veceras
razmrskane glave
Na crvenom sedistu
Ili narandzastom podu
Krv se ne lepi za metal

Imam divlji poriv da pobegnem
I jedan oprecni
Da ga vaspitam
Otisla bih do kraja vagona
i prvo mu skinula patike
Skinula bih mu i pantalone i majicu
i masni kacket s glave
Now you are The Wizard of Oz
baby boy
Evo ti par crvenih cipela
One ispunjavaju samo istinske zelje
Kad hodas u njima
dobijes i dozivljaj sveta u tudjim cipelama

I jos nesto
Odbijaju da se pomere
bez ‘please’ & ‘thank you’
Kad stignes do kraja Duge
razumeces da glupost njace manje melodicno
od magarca
a on je domaca zivotinja koja je vise uradila
za ljude nego sto ti poznajes reci
Sada idi kuci
i poljubi svoju mamu
Njen zivot bi bio mnogo drugaciji
da te nije rodila
Ali to nisu price za decu

Mozda bi bilo bolje
zapoceti lekcijom iz istorije
Bio jednom jedan King
Martin Luther King
Obican covek
kao i svaki
but he had a dream
I to ima svaki obican covek
A ti si samo decak
I zato slusaj pazljivo:
Ako si ikada bio gladan
znaj da nisi
jer glad odvaja meso od kostiju
Ako si ikada doziveo nepravdu
znaj da nisi

jer nepravda lomi kosti i gazi po mesu
Ako si ikada radio
znaj da nisi
jer se od rada mrve i kosti i meso
A ako si ikada bio preplasen i sam
i kad opet budes bio preplasen i sam
oseti prvo besprekornu poziciju i sklad
kostiju i mesa
kojima nista ne fali
i zamisli da je mnogo ljudi na svetu
preplasenih i samih
U kuhinji sedi tvoja mama
kao sto ja sedim na crvenom sedistu
i ona devojka na jos jednom
Pridji bilo kojoj od nas i pitaj
da li mozes samo da nas drzis za ruku
Ne zaboravi ‘please’ and ‘thank you’
To se zove hrabrost
i za nju ti ne treba pistolj
but you need a dream
A to ima svaki covek

‘I killed a nigga before!’
Voz ulazi u stanicu
usporava i staje
otvaraju se vrata
Mi svi ustajemo i prelazimo u drugi vagon
Rodjeni na raznim krajevima sveta
okupljeni slucajem u subotu vece
gledamo u pravcu praznog vagona
i dvojice decaka
Nose prevelike majice
prevelike pantalone
i patike u kojima bi prezivela
cela porodica izbeglica

6 thoughts on “„I Killed a Nigga Before“

  1. Jos uvek sva drhtim kad god se setim tog iskustva.
    Ne znam da li najvise zbog toga sto ipak nisam probala ovo drugo.
    Bes majke nad jos jednim upropastenim detetom, valjda. I nad sopstvenim strahom.

  2. Jako su mi poznate takve situacije. Sto sa posla sto iz gradskog prevoza. Juga kaze da ocekuje da ga, ako ne pocnem da kuliram, jednog dana zovu da me identifikuje u nekom frizideru za nezive:)) Ne znam, meni tako sikne adrenalin, ma ne nije adrenalin, to je neki sirovi bes. Mnogo sam ljuca nego sto sam velika i snazna:)) Ali svakako je mnogo pametnije gledati svoja posla. U danasnjem svetu ideja pravde i deljenja iste vise uopste nisu pozeljne….

  3. Da, to je taj sirovi bes. I nema pravog nacina da ga se oslobodis. Jer gde zavrsava bes na druge a pocinje onaj na sebe? Zbog nemoci, od umora nad samim brojevima takvih slucajeva, ili brojevima besnih ljudi, nad besmislom svega…i sve je to potpuno nebitno pred cinjenicom da neko ima pistolj u dzepu.
    I noz bi bio dovoljan.
    To su porazavajuci susreti sa realnoscu.
    Ozbiljna sam kad kazem da sve pocinje sa ‘please’ & ‘thank you’.

  4. Da, to jeste na neki nacin bes usmeren koliko napolje toliko i unutra;cini mi se da se ta akumulativnim efektima pretvara u bes. U sebi u takvim situacijama uvek urlam od besa, besna sam sto nisam musko, sto nisam veca, sto nisam super-heroj, sto ne poznajem ni jednu borilacku vestinu pa da kao u filmovima naucim pameti nekog u par lakih poteza a bez da ga zaista povredim. U stvari, obican covek je zastrasen i umoran od tog zastrasivanja, pa ti dodje onako – dokle bre vise svaki klinac na ulici da me zastrasuje, dokle mi normalni da trpimo, gde je granica pristojnosti ili gledanja svog posla… i sve to sto ti se smesa u glavi, pa ti dodje da mu puknes samarcinu pa sta bilo da bilo….

    Auh ala sam se nanervirala:)

    Jeste, porazavajuce.

  5. Zao mi je sto si se iznervirala. Nije neka uteha, ali sam i ja:)
    Vrlo slicne reakcije, ako ne i identicne. Kad naucis da problemi u zivotu postoje, ali zato ih ti resis, i onda se suocis jednom, pa jos jednom, pa tako neprekidno sa problemom, pa jos jednim, i jos jednim, i tako neprekidno, koji se nikada ne rasrese, a resivi su…sve pocinje polako pa sve brze da izmice, i ti tones, i..to je to.
    Nekad odes na ples, ali na putu kuci uvek mozes da se nadjes na pogresnom mestu u pogresnom trenutku.

Ostavite odgovor

