Gospodar i zrtva

Postoji jedna vrsta malog uzbudjenja kad se u poslednjem trenutku udje na predstavu ili projekciju filma, zato sto je recimo napolju pocela da pada kisa. Skloniste u obliku bioskopa, pozorista ili bara sa zivom muzikom, bilo kakva kuca zabave zaista, je personifikacija sklonista u najboljem smislu. Bitno je jos i da imaju koju kartu viska, da show upravo pocinje, i najbolji deo tek onda dolazi – neophodno je da se o predstavi ne zna nista. Skloniste je otvorilo svoja vrata, uplatio se ticket za voznju, dakle od svoje volje se stupilo unutra a uz mali nagovor, i avantura pocinje.

U Beogradu me je iz nekog razloga kisa najcesce hvatala u okolini Doma Sindikata. Kad sam prvi put shvatila da u salama, narocito onoj Maloj na vrhu stepenica, cesto daju filmove koji se nisu pojavljivali na repertoarima drugih bioskopa, ulazak na kisni dan ili prosto dosadan dan je uvek imao jedan poseban slatki ukus neocekivanog. U tako jednoj ustanovi, za izbor filmova je morao biti zaduzen neko visoko podoban. Tako sam jednom usla u vec zamracenu salu, sela pri kraju reda i posle trideset sekundi shvatila da je na programu pornic. Izasla skoro trceci, po svetlu sa ekrana i ne gledajuci u posetioce, ili mozda malo, sa strane, i umesto da odustanem, pre izlaza skrenula ka Velikoj sali. Tu se prikazivao film baziran na pricama Bukovskog, u kome je Ornela Mutti to isto radila bolje.

Nekom drugom prilikom naisla sam bila na film u kome su Rudolph Nureyev i Nastasja Kinski glumili manje ili vise. On nije puno, nije ni morao. Nije ni ona. Oboje sa culnim usnama i uzdrhtalim nozdrvama koje se guraju u kadar, on je bio profesor muzike, i spijun, a ona studentkinja, i mozda i sama spijun – ne secam se vise i sve se dogadjalo u Parizu. Cuvena scena kojoj se neki i dan-danas smeju a drugi je smatraju vrhuncem erotizma, je ona u kojoj on gudalom prelazi preko njenog tela kao violine. Nureyev je to mogao da uradi zato sto je bilo vrlo lako zamisliti da je to samo mali uzorak onoga sto on moze zaista da uradi sa jednim tako osetljivim instrumentom. Ako animalni magnetizam nije postojao pre njega, sa njegovom pojavom ustolicio se kao sedmo culo, retko ali moguce jedino medju smrtnicima. Videti sve to u prostoru koji nosi ime Dom Sindikata je jedna od onih perverzija koje zivot cine prijemcivim za magnetizam uopste.

Nedavno sam citala malo o njemu. Kako je koristio sve one koji su mu prisli blizu, kakav je pogani karakter imao, i kako je vecina onih koji su na ovaj ili onaj nacin bili oprljeni takvim jednim prisustvom zakljucila da je takvom  plamenu bilo nemoguce odoleti. 

Nureyev je bio maestralan: gospodar tudje gladi i zrtva sopstvene. (U ovoj poslednjoj ulozi se nije tesko prepoznati). Neodoljiv kao evolutivna osobina nema mnogo veze sa opstankom vrste, samo intenzivira konfuziju postojanja. A naci se pred neodoljivom situacijom ili pojedincem je stvar zive, tecne maste koja svakoga pokrece (jer nekih dana nista drugo ne uspeva da pokrene).

Na samom pocetku karijere, Nureyev zivi sa svojim dobrociniteljem i uciteljem Aleksandrom Pushkinom i njegovom zenom u Lenjingradu, u ruskom stanu iz tog vremena – od jedne sobe, u kojoj on postaje njen ljubavnik. Dinamika neprekidne ruske patnje je fascinantan motiv. Naizgled haoticno baca na platno, bilo ono anonimno ili dokumentovano, strasti, tragicne istorijske okolnosti, pojedince i komplikovane veze od kojih neki umiru, mladi ili nesto stariji, a drugima narastu jaki zubi kojima kidisu na zivot. I sve koji im se nadju na putu.

Taj materijalni asketizam i moralne dileme u njemu rodjene, bezizlazne situacije i neprekidna smena dana i dugackih noci kao pozadina je u osnovi proslavljene slovenske duse. Mozda i nije, ali necega ima, ili je ranije tako bilo.

Na velikom platnu, uprkos losoj glumi i losem scenariju, Rudolph Nureyev ne vidi svoju publiku ali dobro zna da uvek svi u njega gledaju. I kao da kaze: „Evo me, dajte mi jos.“

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s